Wie is jouw tijd waard?
Tijd is enorm zeldzaam! Je kunt het maar één keer inzetten en dan komt het nooit meer terug. Reden te meer om ze goed te besteden, die kostbare minuten.
Waarom het onderwerp ‘tijd’ vanuit een salesbureau? Omdat, serieus, investeringen in tijd altijd ontzettend onderschat worden. Ik geef je graag een aantal voorbeelden uit mijn privécollectie.
- Ik weet nog dat ik zelf, toen ik nog jong en naïef was, op de terugweg naar Leeuwarden vanuit Lloret de Mar wel even langs een vriend in Berlijn zou rijden. Het bleek, enkele reis, 7 uur omrijden!
- Of die keer dat de IT-afdeling wel even het offertesysteem zou migreren, na jaren testen en leuren was de planning om eind 2014 over te gaan. Ik kan je vertellen: het is nu eind 2021 en ze draaien nog steeds op die oude programmatuur. Iets dat veel weg heeft van MS DOS.
- Zo ook mijn vriend (hij is ook IT-er, mogelijk heeft dat er iets mee te maken) als hij een planning maakt voor op zijn papa-dag. Wanneer ik uitgehongerd thuiskom om 18:40, is hij om onbekende redenen ‘in tijdgebrek geraakt’, waardoor de vieze was nog vies is, het huis nog een grote puinhoop en ondanks dat de vaatwasser overuren zou hebben gemaakt, hij nog steeds draait.
Een blog over tijd…
…met een goede reden dus. Want het bouwen van relaties kost ont-zet-tend veel tijd! Als je het salesvak helemaal plat zou slaan, dan is het eigenlijk niets meer dan het investeren van tijd en oprechte aandacht in anderen. Het juiste moment speelt daarbij ook een rol, maar een ‘moment’ is ook weer tijd gerelateerd. De clou is om daar een balans in te vinden. Een goede ondernemer, salesmanager en relatiebeheerder verdient de geïnvesteerde tijd in klanten en prospects dubbel en dwars terug.
Positieve spiraal
Mijns inziens is iedereen die je aardig genoeg vindt je aandacht en dus je tijd waard. Waarom? Omdat, wanneer je je omringt met leuke mensen, dit ervoor zorgt dat je geïnspireerd wordt door de gesprekken die jullie voeren en daar krijg je positieve energie van. Als jij goed in je vel zit, straal je dat uit en breng je dat op jouw beurt ook weer over op anderen. Je komt in een positieve spiraal van goede energie en nuttige inspiratie. Heel fijn in het dagelijks leven, maar zeker ook zakelijk gezien. Veel mensen refereren aan deze samenkomsten als ‘netwerken’ of ‘even sparren’ of ‘brainen’, heb ik gemerkt.
Komt tijd komt raad
Het einde van het eerste jaar als ondernemer (oktober 2021), ik beschouw dit nog steeds als de opstart van mijn bedrijf, heeft me doen beseffen dat je kritisch mag zijn over met wie je je tijd doorbrengt. Sommige mensen kosten je heel veel tijd (of vooral energie), terwijl je er weinig voor terug krijgt. Hoe bepaal je wanneer zijn/haar tijd op is? En hoe kun je tijd strategisch inzetten?
Daarom heb ik zelf onlangs besloten om minder doelloze netwerkgesprekken aan te gaan en voor brainen en sparren vraag ik tegenwoordig (hihi ‘tegenwoordig’, ook weer een tijdsindicatie) een vergoeding. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat er te veel van mijn vrije tijd én energie ging zitten in het gratis oppeppen van anderen. Daar waar Tony Robins weg komt met het vragen van een een bizar bedrag van 6000 euro kon men altijd even kosteloos bij de Queen of Sales binnenwippen voor een positieve sales- of energy boost of een uurtje confrontainment.
Ik wil een joker inzetten…
De tijdver-1,2,3,4-dubbelaar: als je de juiste mensen om je heen verzamelt die jouw verhaal doorvertellen, hoef je het niet meer helemaal alleen te doen! Op die manier zet je je tijd dus efficiënt en strategisch in.
Hang je daarbij nou ook nog een beetje de joker uit en durf je jezelf te laten zien, dan onthoudt men dat ook nog in een keer. Wel zo fijn! Deel je verhaal, vertel anderen waar je mee bezig bent. Wat je het allerliefste wilt bereiken. Neem je omgeving mee in de passie voor jouw vak en ze zeggen het voort. ‘Netwerken’ kun je de hele dag door doen, zoals ‘s ochtends voor je in de auto stapt naar je werk en je de buurman groet.
Dan gaat het bijvoorbeeld zo:
Hij: Goedemorgen, buuf.
Jij: Goedemorgen buur, lekker weertje hè om een Masterclass te geven!
Hij: Huh Masterclass, geef je nu les? Ik dacht dat je in de sales zat?!
Jij: Ja dat klopt, ik geef een Masterclass over sales, speciaal voor websitebouwers en vrouwelijke ondernemers met een eigen praktijk. Om gemakkelijker aan leuke nieuwe klanten te komen.
Hij: Oh grappig, mijn zusje is net begonnen, zij kan ook nog wel wat extra klanten gebruiken.
Jij: Nou dat is toevallig, zal ik je wat informatie toesturen?
Hij: Leuk!
Jij: Oke, fijne werkdag!
Hij: Werkse.
Tsjakka! De eerste paar minuten van je werkdag zijn al goed besteed.
Moeilijk hoeft het dus niet te zijn, maar het is wel even een andere mindset dan hoe je normaliter de deur uit stapt.
Bespaar tijd; mobiliseer je netwerk
Wanneer je jezelf aan je omgeving laat zien, weten anderen dat je bestaat. Het zorgt ervoor dat je ’top of mind’ bent. En als jij steeds door mensen hun gedachten dwarrelt, kunnen zij jou verder helpen zonder dat het jou extra tijd kost. Zij kennen allemaal wel een potentiële klant die jij zoekt of een relatie die met jou samen wil werken aan dat gave project dat je niet alleen kunt.
Door je kop boven het maaiveld uit te steken, te laten zien dat je er bent en vooral te delen waar je naar op zoek bent, mobiliseer je je netwerk. Alle radars staan aan om de signalen op te pikken waar jij naar op zoek bent. Door het ‘spread the word’-principe heb jij extra tijd vrijgemaakt om koffie te drinken met de leukste potentiële klanten. Zolang er genoeg positieve energie over en weer stroomt, besteed jij je tijd heel goed. Als jij het juiste moment hebt gecreëerd, dan komen die opdrachten vanzelf op je pad.
Lang verhaal kort (dat zou pas écht een fijne tijdbesparende maatregel voor mij persoonlijk zijn, als ik mijn verhalen korter wist te houden ):
Iedereen die je aardig vindt is je tijd waard.
Ps. Ik investeer graag tijd in het opleiden van leuke jonge meiden, zoals mijn stagaire Mara. Op haar beurt maakt zij Queen of Sales efficiënter in het benaderen van nog meer leuke zakenrelaties.
Vond je het artikel interessant en inspirerend?
Of ken je iemand die wel wat van mijn salespower kan gebruiken?
Voel je vrij om het artikel te delen in je eigen netwerk!
Acquisitie op Koninklijk niveau
Zakelijk
Ambassadeur
Sales Coaching & Training
Accountmanager Acquisitie
Salesverzekerd Traject
Queen of Sales
Jij wil graag groeien met jouw bedrijf. Maar het vinden van nieuwe klanten kost je veel tijd en energie. Daarom besteed je onvoldoende tijd aan acquisitie.
Tijd om daar verandering in aan te brengen, meet Queen of Sales!
Contact
Queen of Sales
Barbara Bisschop
Kamgras 31
1687 WH Wognum
T: 06 - 135 28 632
E: barbara@queenofsales.nl