Boeken Blog: Meer sales succes boeken!

Als kind groeide ik op in een huis met een boekenkast over de gehele lengte van de woonkamer. Enorme lundia stellingen van 11 bij 3 meter waar de boeken twee rijen dik stonden opgesteld. Mijn vader werkte als vertegenwoordiger bij Uitgeverij het Spectrum, hij adviseerde zijn klanten goed en oprecht door zijn verkoopmateriaal grondig te onderzoeken ofwel door heel veel te lezen.

Ja, lezen werd er met de paplepel ingegoten vroeger in Midwoud. Ik lees nog altijd graag, het liefst management boeken of lollige boekjes of nog beter, een combinatie daarvan. Lezen werkt voor mij inspirerend en ontspannend. Van een boek maak ik een soort studie. Met pen, potlood en soms zelfs verschillende kleuren stiften ga ik het boek te lijf. Zo kan ik er helemaal mijn ei in kwijt en blijft de stof het beste hangen. Toen ik onderzocht hoe ik het beste met  ‘Queen of Sales’ kon starten, heb ik veel boeken gekocht en gelezen. Vandaag op Wereldboekendag deel ik daarom graag mijn top 5 sales management boeken. Haal er je voordeel uit!

 

Jos Burgers – Klanten zijn eigenlijk net mensen.

Jos Burgers staat voor mij met stip op nummer één als schrijver en confrontainer (een combinatie tussen entertainen en confronteren). In een van zijn boeken trekt hij met humor de vergelijking tussen een zakelijke en een liefdesrelatie uitbesteden, net als mkb-bedrijven die op den duur op zoek gaan naar een ‘relatiebeheerder’ of ‘client success manager’ omdat ze zelf te druk zijn met ondernemen. Ik quote:

Mijn vrouw is gek op aandacht en nu zoek ik iemand die dat van me over kan nemen. Iemand aan wie ik dat met een gerust hart over kan laten. Diegene aan wie ik het ga uitbesteden moet natuurlijk wel doen alsof het van mij afkomt. Anders werkt het natuurlijk niet. Ik wil haar voor geen goud kwijt, maar dat aandacht geven, dat vreet echt tijd.

Kijk, een aantal zaken heb ik inmiddels al ‘geoutsourced’. Met de bloemenwinkel in het dorp heb ik al afgesproken dat zij mijn vrouw voortaan elke veertien dagen verrassen met een bloemetje. Altijd op vrijdag om vijf uur. Net voor ’t weekend. Want dan werkt aandacht het beste. En een bevriend direct marketingbureau gaat haar voortaan uit mijn naam maandelijks een kaartje sturen met iets van ‘Ik hou van jou’. Maar dan steeds in andere woorden. Anders is het natuurlijk niet echt. Ik heb voorlopig een contract afgesloten tot eind 2008.De lokale slijter stuurt voortaan jaarlijks op onze trouwdag een fles champagne en de Sligro half december een kerstpakket. Maar ja, nu moet er ook nog iemand af en toe spontaan iets aardigs tegen haar zeggen. En daar zoek ik dus nog iemand voor.

Ik weet niet of u erg opkijkt van mijn actie, maar voor veel bedrijven is dit echt de gewoonste zaak van de wereld. Zojuist viel uit een vaktijdschrift een brochure over ‘Outsourcing van customer care’. Ofwel, in goed Hollands, hoe besteed ik de zorg voor mijn klanten uit aan derden? Het gaat om een heus jaarboek, vol met ‘outsourcepartijen’. U kent ze wel. U belt uw bank, verzekeraar of energiebedrijf en krijgt die niet aan de lijn. Nee, u krijgt een bandje van een landelijk call-center met een menu waarin niets staat waar u trek in heeft. U wacht al dan niet geduldig op een telefoniste, maar zodra u haar te pakken heeft is de vreugde van korte duur. Ook zij blijkt u nooit een echt goed antwoord te kunnen geven.”

 Jos heeft nog veel meer leuke boekjes, je vind ze hier: https://josburgers.nl/boeken/

  •       Klanten zijn eigenlijk nét mensen
  •       No budget marketing
  •       Jos Burgers over klanttevredenheid
  •       Een fan per dag
  •       Hondenbrokken
  •       Gek op gaten
  •       Geef nooit korting!
  •       De wet van Snuf
  •       Thuis ben ik niet zo leuk
  •       Wacht niet op de wind, ga roeien!

*Inside information: Als sales queen blijf ik een enorme krent (dat komt van diezelfde pap-lepel). Ik koop daarom vaak boeken op marktplaats, voor slechts een paar euro. Sommige heb ik dubbel, zodat ik er eens een kan weggeven of uitlenen. Het voordeel van een gebruikt boekje is dat er soms al slimme aantekeningen van de eerste lezer in staan, die hoef ik zelf dan niet meer te verzinnen. Het nadeel is dat ze soms een beetje muffig ruiken, maar dat maakt het weer minder erg om er zelf in te schrijven.

 

Robert Cialdini – Invloed

In het boek ‘Invloed’ schrijft Robert over de zes geheimen van het overtuigen. Cialdini is oud-hoogleraar psychologie en marketing , zijn hele leven bestaat uit onderzoeken, waarnemen, stage lopen, ontdekken en hiervan leren. Hij laat door praktische voorbeelden zien waarom dingen wel en niet werken en hoe je de mind van de klant kan bespelen zonder dat ze er een vervelend gevoel aan over houden. Dit boek staat bomvol eyeopeners! Wil je het eens lenen? Let me know! Ook hier heb ik een extra exemplaar van ingeslagen.

 

Stephen R. Covey – The 7 habits of highly effective people

Tijdens mijn studie heb ik de zeven eigenschappen voor succes in je leven al eens geleerd, maar het blijft fijn om er soms weer even in te duiken. Een van mijn persoonlijke doelstellingen van dit jaar heb ik gebaseerd op de lessen van Covey; (meer) empathisch leren luisteren. Ben je benieuwd naar de andere gewoontes van zeer effectieve mensen volgens Covey? Je kunt het boek hier bestellen: https://www.bol.com/nl/p/the-7-habits-of-highly-effective-people/9200000129249393/?bltgh=o7KEGdwMBtS6xXKL4H5KSw.2_35.36.ProductTitle

 

Mark Manson – The subtle art of not giving a fuck

Het boek ‘The subtle art of not giving a f*ck kocht ik een keer vlak voor een vakantie naar Canada, bewust in het Engels zodat ik het daarna ook weer weg kon geven. Twee derde van het boek vond ik goed en om een aantal voorbeelden heb ik helemaal dubbel gelegen van het lachen. Maar even over de helft begon ik mijn interesse te verliezen in de manier waarop de schrijver Mark Manson de tekst bracht. We waren het gewoon oneens. Het maakte me niet uit dat ik het nog niet uit had gelezen, mijn les had ik al wel geleerd. Dankbaar heb ik het boek aan een familielid gegeven die zich onwijs aan zijn vader irriteerde, in de hoop dat hij deze irritatie meteen wat meer los kon laten.

 

Bouke de Boer – De bijzondere reis van een prikkel

Na een training NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) die ik volgde in 2019 om nóg beter te leren communiceren met klanten, merkte ik dat de stof snel weg begon te zakken. Bij kringloopwinkel Noppes (een begrip in Noord-Holland) liep ik tegen dit boek aan voor maar €1,50. Hoewel de schrijfstijl niet helemaal favoriet is, vind ik het wel belangrijk om NLP te blijven toepassen. Het boek ‘De bijzondere reis van een prikkel’ gaat over ‘het verwerken van boodschappen zenden en ontvangen: iedereen doet dit met zijn of haar eigen persoonlijke ‘geprogrammeerde’ filter. Het helpt mij ontzettend in contact en communicatie met anderen.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je eens een boek lenen? Of heb jij een leuk boek voor mij?

Ik sta altijd open voor een boekenruil, dus stuur me gericht een bericht!

Vond je het artikel interessant en inspirerend?
Of ken je iemand die wel wat van mijn salespower kan gebruiken?
Voel je vrij om het artikel te delen in je eigen netwerk!

Acquisitie op Koninklijk niveau

devider_donkerpaars
babara-bisschop-queen-of-sales-leadgeneratie

Zakelijk
Ambassadeur

babara-bisschop-queen-of-sales-relatiebeheer

Sales Coaching & Training

babara-bisschop-queen-of-sales-koude-acquisitie

Accountmanager Acquisitie

babara-bisschop-queen-of-sales-lauwe-acquisitie

Salesverzekerd Traject

Queen of Sales

Jij wil graag groeien met jouw bedrijf. Maar het vinden van nieuwe klanten kost je veel tijd en energie. Daarom besteed je onvoldoende tijd aan acquisitie.

Tijd om daar verandering in aan te brengen, meet Queen of Sales!

Contact

Queen of Sales
Barbara Bisschop
Kamgras 31
1687 WH Wognum

T: 06 - 135 28 632

E: barbara@queenofsales.nl