Behind the sales: Barbara
Queen of Sales is opgericht door mij, Barbara Bisschop. Voor je besluit om zaken met iemand te gaan doen, is het wel zo fijn om een beetje achtergrond informatie te hebben. Zo kan ik ook begrijpen dat jij tijdens het rondneuzen op deze website wel wat meer informatie over mij zou willen weten. In deze blog vertel ik vertel je graag mijn verhaal.
“Queen of Sales, lekker gedurfd”
Hoor ik vaak van kennissen. En dat klopt. Ik vind dat de gemiddelde MBK-er veel te bescheiden is over zijn werk, bedrijf en passie. Door deze bedrijfsnaam en functietitel te kiezen ligt het er lekker dit bovenop, IK DOE SALES en ik ben er trots op ook! “Jij hebt het altijd over je werk” klinkt mij ook niet onbekend in de oren. En ook dat klopt, misschien komt het wel omdat ik precies doe wat ik het leukste vind. Dat was altijd al zo toen ik in loondienst was en zal nu ik mijn eigen bedrijf heb misschien nog wel erger worden.
Hoe is Queen of Sales tot stand gekomen?
Ik heb mezelf echt niet altijd als salesqueen gezien…Ik realiseer me pas sinds kort dat mensen dat wat ík doe, als sales bestempelen. Dat heeft zich langs mijn carrière pad eigenlijk heel natuurlijk ontwikkeld. Ik neem je graag mee in een stukje van mijn zakelijke historie.
Hard werken
Vanaf mijn 11 e ben ik op zaterdag, soms op zondag en in de vakanties gestart met werken. Als je uit een klein dorp komt zoals Midwoud, dan ga je met je vriendinnen bollen pellen. Vroeg uit bed, op de fiets, broodtrommel mee, muziek aan, lopende band aan, niet lullen maar pellen. Ik heb vanaf mijn 14e bijbaantjes gehad in de horeca, gastvrijheid en doorzettingsvermogen moeten in je bloed zitten om keer op keer door te gaan tot ver na middernacht om het restaurant weer klaar te zetten voor de volgende dag. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik associeer horeca nog altijd met gezelligheid. Ook tijdens het werk heb je keer op keer de avond van je leven, omdat je altijd onderdeel bent van het feest. En als je dienst erop zit ga je niet naar huis zonder afsluitende borrel met de leukste collega’s.
Een kantoorbaan
De combinatie van gezelligheid, gastvrijheid en doorzettingsvermogen heb ik daarna altijd gevonden in een baan. In 2009 kreeg ik mijn eerste 9 tot 5 kantoorbaan als Fleet Coördinator (NL: wagenparkbeheerder). In deze functie had ik veel contact met leveranciers en collega’s als mijn interne klanten. Vraag en oplossingen bij elkaar brengen werd mijn persoonlijke missie, net even iets harder lopen dan een ander zou doen zorgde ervoor dat ik waardering kreeg van de mensen om mij heen. Als ik eraan terug denk ben ik toen begonnen aan het bouwen van mijn persoonlijk zakelijke imago. Ook bood de gemeente Hoorn dat jaar kosteloos ondernemerscursussen aan, een uitgebreide training van 10 avonden die ik heb gevolgd. Ook al is het lang geleden, ik heb er tot op de dag van vandaag nog profijt van.
De zakelijke markt veroveren
Een paar functies verder solliciteerde ik als Accountmanager Zakelijke markt bij Peugeot een hele fijne functie die ik 5,5 jaar heb gedaan met als werkgebied Noord-Holland boven het Noordzee kanaal. In deze periode heb ik meer dan 2000 nieuwe mensen leren kennen. Niet alleen in mijn functie maar ook tijdens het netwerken bij verschillende ondernemersverenigingen. Inmiddels ben ik al 4 jaar betrokken bij Jong HOC en vormen we met een hechte club ondernemers het bestuur.
Het laatste zetje
Het laatste jaar voor mijn ondernemerschap, 2020, werkte ik als Accountmanager bij een IT bedrijf dat maatwerk Business Intelligence software ontwikkelde, de groei van het bedrijf verliep niet zoals gehoopt. Als verantwoordelijke voor uitblijvende commerciële successen is dat vreselijk balen, zeker als je er wel alles aan gedaan hebt. Dan helpt het als je gedurende het jaar door verschillende werkgevers wordt benaderd met de vraag of je bij hen wil komen werken in sales functie waarbij “ze erop vertrouwen dat jij dat wel kan”. Toen ik het ineens voor het kiezen bleek te hebben ben ik een manier gaan bedenken om voor meerdere coole bedrijven en leuke ondernemers tegelijkertijd te werken. In goed overleg met mijn werkgever heb ik afgesproken om zelfstandig verder te gaan. In alle opzichten is 2020 het meest leerzame jaar van mijn werkende leven geweest. Wat ik het aller aller mooiste vind is het vertrouwen dat anderen in mij stellen waardoor ik deze stap heb durven nemen.
Wat maakt mij zo speciaal?
Deze vraag heb ik mezelf en anderen letterlijk gesteld om achter de USP’s van Queen of Sales te komen. Daaromheen heb ik mijn businessplan geschreven en mezelf een aantal ambitieuze
doelstellingen gegeven. Bijvoorbeeld: Over een jaar een elektrische auto met een knappe actieradius kopen of leasen. Daarnaast wil ik het team van Queen of Sales uitbreiden met één of als ik haar kan vinden zelfs twee Prinsesses of Sales.
Het juiste moment
Mijn 35e verjaardag naderde en het ondernemerschap kriebelde als corona in de luchtwegen (oh dat kan je toch niet zeggen). Ik kon voor meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd aan de slag, ik zou er een leuke boterham aan overhouden, ik kreeg opstart tijd binnen de veiligheid van mijn bestaande functie. In deze periode pitchte ik mijn bedrijfsideeën bij verschillende ondernemers in mijn netwerk en vroeg ze om eerlijke feedback. Ze vonden het stuk voor stuk een goed idee en enkelen wilden als direct zaken met me doen.
Het stond vast, vóór mijn 35e zou ik ondernemer worden! Na 8,5 jaar ervaring opdoen in commerciële functies had ik het gat in de Noord-Hollandse markt gevonden en ik zou van mijn
hobby, nieuwe mensen leren kennen, mijn werk gaan maken.
Fantastische start!
De start van mijn onderneming had niet beter kunnen verlopen. Ik werk met vijf vaste opdrachtgevers variërend van 5 uur per maand tot maximaal 8 uur per week. De meeste contracten lopen tot het einde van het jaar. Ik heb mogelijkheden aangegrepen om samenwerkingen aan te gaan die mijn dienstverlening kracht bij zetten zoals deze met een top marketeer en een online media bureau. Deze samenwerkingen leveren zo veel toegevoegde waarde en wederzijdse klanten op dat er nagenoeg met gesloten knip gewerkt kan worden. Een staaltje nieuwerwetse ruilhandel dus, waarbij zij mijn online marketingmanager zijn en ik hun salesmanager.
Wat lastig
Het klinkt allemaal wel heel mooi, maar er zijn er ook nog dingen die ik lastig vind. Geduld bijvoorbeeld, dat is soms maar een irritante zaak. Dan wil ik veel te snel, in het veranderen van mensen, bepaalde trajecten of processen binnen een bedrijf. Inmiddels heb ik geleerd dat het tien keer makkelijker is om een ander iets te adviseren, dan binnen je eigen bedrijf iets dergelijks aan te nemen, aan te passen of door te voeren. Deze wetenschap maakt het gemakkelijker om je wat meer in te leven in de ander en zaken iets genuanceerder te brengen, die lessen zijn erg waardevol. Mijn mond houden is nog zo’n ding, ik klets vijf kwartier in een uur, dat vind ik gezellig. Maar zeker een goede verkoopadviseur en goede coach stelt rake vragen en luistert dan vooral. Beter en meer empathisch luisteren is een van mijn leerdoelen voor komend jaar.
Tot slot een gouden tip
Blijf ten alle tijden sparren met ondernemende professionals om je heen. Dit is inspirerend en leerzaam. Sta open voor en vraag regelmatig feedback.
Vond je het artikel interessant en inspirerend?
Of ken je iemand die wel wat van mijn salespower kan gebruiken?
Voel je vrij om het artikel te delen in je eigen netwerk!
Acquisitie op Koninklijk niveau


Zakelijk
Ambassadeur

Sales Coaching & Training

Accountmanager Acquisitie

Salesverzekerd Traject
Queen of Sales
Jij wil graag groeien met jouw bedrijf. Maar het vinden van nieuwe klanten kost je veel tijd en energie. Daarom besteed je onvoldoende tijd aan acquisitie.
Tijd om daar verandering in aan te brengen, meet Queen of Sales!
Contact
Queen of Sales
Barbara Bisschop
Kamgras 31
1687 WH Wognum
T: 06 - 135 28 632
E: barbara@queenofsales.nl