“Acquisitie bellen: hoe het wél werkt”

Acquisitie bellen: hoe het wél werkt

We kennen ze allemaal wel, die irritante verkooptelefoontjes… “Goedemiddag u spreekt met Pietje Puk van de firma de Petteflat, ik ben op zoek naar degene die bij uw bedrijf verantwoordelijk is voor het energieverbruik.”

Ik heb het jaren gedaan en was er ook nog eens best goed in, maar leuk was anders. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er soms behoorlijk baldadig van werd. Met een score van 18% of hoger moest je blij zijn, kortom: van de tien bedrijven die je belde, gingen er net geen 2 akkoord met het plannen van een vrijblijvende afspraak. Hoe je een koude of lauwe prospect wel het beste kunt benaderen?
Lees verder voor mijn tips en tricks zodat ook jij meer bel succes ervaart.

 

Bel-achelijk

  • Bellen op niets af
  • Bellen met bedrijven die je niet kent
  • Bellen zonder dat je een contactpersoon hebt
  • Bellen zonder klik met degene die je aan de lijn hebt
  • Bellen zonder enige verdiepingsslag

Als je het mij vraagt, kun je daar beter mee stoppen of nog beter, helemaal niet aan beginnen. Het is voor de meeste mensen super vervelend om te doen of zelfs ronduit eng. En voor de ontvanger is het ook niet leuk, want je belt bijna nooit op het goede moment. Laat staan dat je in een keer de juiste persoon aan de lijn krijgt. Hoe je alsnog aan nieuwe klanten komt en je tijd en moeite bespaart? Lees snel verder.

 

Wie of wat past bij jou?

Ik kan me voorstellen dat je het helemaal met me eens bent, zeker als je een hekel hebt aan koud bellen of als het nog maar weinig succes heeft opgeleverd voor jouw business. Je wilt groeien met jouw bedrijf en daarom meer klanten, dus niets doen is geen optie. Kijk daarom eerst naar wat bij jou past.

Zo adviseer ik ‘mijn vakmannen’ altijd om het zo dicht mogelijk bij huis te zoeken. Ons kent ons, het is gemakkelijker om iemand te contacten die je al kent, dan een compleet onbekende. Weet jij welk type klant bij jou past? Met wat voor persoon ga jij gemakkelijk om? Wie in jouw netwerk ken je al die zo is?

Het is belangrijk dat de mensen in jouw naaste omgeving weten dat jij met dergelijke personen in contact wil komen. Vertel jouw vrienden jouw beweegredenen en zorg zo dat je via via de contactgegevens achterhaald van deze ‘vage bekenden’. . Nu weet je wie je wilt bereiken, maar hoe zorg je dat je goed voorbereid zo’n gesprek begint en succesvol eindigt?

Goed inlezen is het halve werk!

Koud bellen hoeft niet zo koud te zijn als je misschien denkt. Je kunt naast jezelf en je collega’s ook jouw potentiële klant al een beetje opwarmen door je een beetje in te lezen. Hierdoor kom jij te weten wat ze bezighoudt met als doel te ontdekken welke koopmotieven het belangrijkste zijn. Blijf wel weg van aannames, anders ontstaat er tijdens het eerste gesprek meteen een discussie en dat wil je juist voorkomen.
Probeer op deze vragen tijdens het telefoongesprek antwoord te krijgen:

  • Welke behoefte heeft jouw klant?
  • Ziet hij of zij de niet ingevulde behoefte als een probleem?
  • Weet hij of zij zelf al dat er een oplossing voor bestaat?
  • Weet hij of zij zelf al welke oplossing hij of zij nodig heeft?
  • Hoe zou hij of zij zijn of haar probleem omschrijven?

Accepteer ook NEE voor een antwoord. Je kunt nu eenmaal niet de hele markt tot jouw klant rekenen. Misschien is het nu nog niet het juiste moment of lost dit bedrijf het op zijn eigen manier op. Het is dan zonde van elkaars tijd om onnodig lang aan de lijn te hangen, bedank voor de tijd en sluit af met ‘ik wens u nog een fijne dag’.


Stel een doel

Realiseer je dat je geen telefonische verkoper bent (want die zijn pas echt irritant). Je belt namelijk met een ander doel, welk doel zou dat voor jou kunnen zijn? Denk daar voor je gaat bellen goed over na.

Mijn voornaamste doel is altijd een kennismakingsafspraak maken. In 30 seconden heeft jouw gesprekspartner namelijk al besloten of hij wel of niet nog eens met jou in gesprek wil. Het gesprek moet dus kort en krachtig zijn. Onvoorbereid of chagrijnig achter de hoorn, dat komt niet goed over. Drop een leuke anekdote die jullie beide herinnert aan wie je aan de lijn hebt en doe je voorstel. Alle voorbereiding op een rijtje? Tijd voor actie!

 

Kom in actie vanuit passie

Een voorstel zonder passie, kun jij het je voorstellen? Ik niet! Tijdens een contactmoment is het heel belangrijk dat je vol passie je verhaal vertelt en de klant meeneemt in jouw aanloop naar dit gesprek.  Tijd voor een voorbeeld! Je zou kunnen zeggen: ‘Hallo Kees, we kennen elkaar via via, kunnen we eens koffie drinken? Ik zou graag zaken met je doen.’

Of… je acteert vanuit passie en zegt: “Hi Kees, Je spreekt met Barbara van Queen of Sales, ik werkte voorheen voor de Peugeot Dealer. Ken je me nog van het Electric Drive evenement? Vorige week had ik het met Willem over je, hij gaf aan dat je mogelijk behoefte hebt om met iemand te sparren over de salesplannen van 2021. De reden dat ik bel is dat ik hier dagelijks mee bezig ben voor verschillende opdrachtgevers en graag een keer met je van gedachten zou willen wisselen. Zullen we hiervoor een koffie afspraak maken waarin we kijken wat jouw behoeften zijn en of we elkaar leuk genoeg vinden om op dit gebied een samenwerking aan te gaan? Komt het jou volgende week dinsdag om 10 uur  uit? … de 23e!” Zeg nu zelf, wat klinkt beter?

 

Pas de situatie aan aan jouw activiteiten

De volgende keer kun jij nu dus direct aan de slag met mijn tips en tricks. Vind je het lastig om ‘een volgende keer’ te bepalen en hik je nog tegen dat gesprek aan? Plan dan vaste momenten in de week met ‘belblokken’. Zoek een rustige omgeving uit en probeer te ontspannen van te voren. Zo zing ik in de auto uit volle borst mee met de muziek om mijn stem vast op te warmen.

Zorg dat je  pen en papier bij de hand hebt en je computer in de buurt. Ik heb ook altijd mijn CRM systeem, agenda en mailprogramma open staan. Zo weet ik precies wanneer ik eventueel tijd heb voor een opvolgend gesprek. Tevens zorg ik zelf altijd dat ik weet welke data ik ga voorstellen. Als mijn vis hapt, hoef ik alleen nog maar het hengeltje op te halen! Easy peasy.

Successen vieren!

Eenmaal een verrassend leuk gesprek achter de rug, een toezegging voor een afspraak in de agenda vier ik een klein feestje met mezelf of high-five ik met een collega. Is er geen collega in de buurt? Dan ‘YES!’ ik hardop en trakteer ik mezelf op een wandelingetje, een toiletbezoek, of wat te drinken.

 

Meer nieuws en tips? Volg Queen of Sales op Social Media!

Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste nieuws en weetjes op het gebied van sales? Volg mij dan vooral op Social Media. Hier deel ik elke week weer tips en tricks en lees je mijn ervaringen op het gebied van sales.

Link Facebook: https://www.facebook.com/queenofsales.nl
Link Instagram: https://www.instagram.com/queenofsales.nl/
Link LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/queenofsales

 

Meer weten over Queen of Sales?

Wellicht dat je mij al kent, maar misschien dat je hier nieuw bent. Super leuk dat je nog leest. Onlangs schreef ik een blogartikel over wie ik, Barbara, van Queen of Sales ben. Dus ben je benieuwd naar het verhaal achter Queen of Sales, lees dan het artikel ‘Behind the sales: Barbara’ hier: https://www.queenofsales.nl/behind-the-sales-barbara/

 

Vond je het artikel interessant en inspirerend?
Of ken je iemand die wel wat van mijn salespower kan gebruiken?
Voel je vrij om het artikel te delen in je eigen netwerk!

Acquisitie op Koninklijk niveau

devider_donkerpaars
babara-bisschop-queen-of-sales-leadgeneratie

Zakelijk
Ambassadeur

babara-bisschop-queen-of-sales-relatiebeheer

Sales Coaching & Training

babara-bisschop-queen-of-sales-koude-acquisitie

Accountmanager Acquisitie

babara-bisschop-queen-of-sales-lauwe-acquisitie

Salesverzekerd Traject

Queen of Sales

Jij wil graag groeien met jouw bedrijf. Maar het vinden van nieuwe klanten kost je veel tijd en energie. Daarom besteed je onvoldoende tijd aan acquisitie.

Tijd om daar verandering in aan te brengen, meet Queen of Sales!

Contact

Queen of Sales
Barbara Bisschop
Kamgras 31
1687 WH Wognum

T: 06 - 135 28 632

E: barbara@queenofsales.nl